Nissan Forum Sverige Homepage
Forum Home Forum Home > Bilmodeller > King Cab
  New Posts New Posts RSS Feed - Justering av kopplingen King Cab -86
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Justering av kopplingen King Cab -86

Post Reply Post Reply
Author
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Newman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Justering av kopplingen King Cab -86
    Posted: 21-October-07 at 11:11
Har just införskaffat mig en King Cag av årsmodell -86. Problemet är att jag är inte riktigt nöjd med kopplingen, den tar nämligen för högt upp... Man behöver bara trycka lite lätt på pedalen för att den ska frikoppla. Är detta möjligt att justera på nåt sätt??

Edited by Newman
Back to Top
mgyl View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mgyl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-October-07 at 17:38
På min -89 justeras kopplingen uppe vid pedalen!

Man släpper på låsmuttern som sitter på stången som går in i kopplingscylindern och därefter roterar stången åt lämpligt håll tills att man tycker att spelet är ok.
Back to Top
Newman View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Newman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21-October-07 at 23:12
Tackar för snabbt svar! Ska pröva imorgon och hoppas att det fungerar. Tycker att det bör göra det eftersom spelet känns bra förutom att det ligger för högt upp...
Back to Top
JockeF View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JockeF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-October-07 at 21:36
Har aldrig hört talas om att man justerar en koppling som manövreras av en hydralcylinder(om det vore vajer hade jag trott på det)! min gissning är att det är ny koppling du behöver!!!!!!!!!!!!! Tar kopplingen högt upp är den slut

Edited by JockeF
kingcab 2,5td
Back to Top
mgyl View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mgyl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-October-07 at 09:54
Enl. verkstadsmanual som jag laddade ned från nissanpathfinder forum så är det så som kopplingsspelet skall justeras, vill även minnas att när jag hade en Amazon så fanns justeringen nere vid slavcylindern något sådant fanns inte på min KC.

Hade själv problem med kopplingsspelet på min KC fast det motsatta d.v.s kopplingen tog först när pedalen nästan var nere i golvet och justeringen gav önskat resultat.

Rimligtvis borde det väl finnas en justerng även på hydraulsystem eftersom kopplingsarmens position ändras allt eftersom kopplingen slits.

Håller med om att det vanligtvis är kopplingen som är slut när kopplingen tar högt men man bör nog prova det billigaste alternativet först i fall att föregående ägare varit och skruvat på bilen med icke önskvärt resultat.
Back to Top
JockeF View Drop Down
Groupie
Groupie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JockeF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-October-07 at 17:15
Jo men hur ska du justera bort att kopplingen tar högt upp? justerar du in stången får du ju bara ett glapp till den börjar ta.Den fri kopplar ju lik förbannat direkt du rör pedalen...........Att du måste trampa den ned o golvet för att den ska ta, går ju däremot att justera bort som du säger.Har jobbat som bilmek i snart 10år och har inte än justerat nån bil med hydraliskt manövrerad koppling.Mvh Jocke
kingcab 2,5td
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,172 seconds.