Nissan Forum Sverige Homepage
Forum Home Forum Home > Bilmodeller > Micra
  New Posts New Posts RSS Feed - Micra hackar och drar mycket bensin!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Micra hackar och drar mycket bensin!!

Post Reply Post Reply
Author
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tony8205 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Micra hackar och drar mycket bensin!!
    Posted: 14-December-07 at 09:31
HJÄLP!

har en nissan micra K10 -90.

Den hackar och drar mycket bränsle!!! Vad ska jag göra????

Har bytt fördelare, rotor, bränslefilter i motorrummet, stift..

Finns det bränslefilter på fler ställen?
Har jag automatisk chok eller nått? kan de va den?

Hoppas på hjälp!!
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-07 at 07:46
Har för mig att denna typ av symtom varit uppe förut,, men hur ser tex luftfiltret ut? Inget "råttbo" någonstans,, finns även ett förfilter som sitter fast på pumpen men i detta fall är det förmodligen inget problem där då den verkar få för mycket soppa,,,

Vad som framgår i rephandboken för den modellen så genom att den har insprutning (dock va ett enklare slag) ingen automatchoke.
Men där det ofta brukar ställa till med liknande symtom är att styrboxens vattentemp givare kan vara defekt, sitter som det ser ut på insugsröret under luftburken,,

Hur går bilen annars, startar bra kall som varm? Någon skillnad då den blivit varm?
Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4wd -04, kawasaki KLR 650 -91 alla etanoldrivna för miljöns skull.
Back to Top
tony8205 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tony8205 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-07 at 17:06
luftfiltret är också bytt.

Startar hur bra som helst även i minus 25!
hackar mest bara vi landsvägskörning, men även vid statskörning. Den är väldigt orkeslös också.. Man får köra för de mesta på fyran för att den ska orka.

Har pratat med en verkstad.. dom sa att det kunde vara insprutningsventilen, tydligen ett vanligt fel på dom. Men då är problemet att CO brukar öka extremt mycket.. Men micran är nybesiktat med noll i CO..

Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-07 at 17:28
Knepigt,, då är det knappast insprutningsventilen i ditt fall som krånglar, men vad är dom övriga tre avgasvärdena? Alla bra?

Skulle vara värt att kolla kompressionen på samtliga cylindrar med om det är någon burk som inte hänger med, hur ser/känns tändkablarna?
Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4wd -04, kawasaki KLR 650 -91 alla etanoldrivna för miljöns skull.
Back to Top
tony8205 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tony8205 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15-December-07 at 19:11
CO 2500 var också noll. HC tror jag var 40 någonting..
o lamdan 1.01 tror jag..
Tändkablar är också bytt.
Och skulle t.ex kamremmen kuggat så skulle ju tommgången också påverkas.
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16-December-07 at 07:21
Ja då är det troligt inga problem på bränslesidan, med dom fina värdena, lite högt HC bara men med ny olja brukar även den minimera till nära noll.

Kan vara idé att iaf kontrollera att kamremmen sitter som den skall, och med en del iaf större motorer är det fullt möjligt att tomgången är okey med remmen en kugge fel, men går sedan soppor.
Men på en Micra har jag för mig att den knappt vill gå, men kika av det iaf så är den med "avsäkrad", men att den känns orkeslös, gäller det överlag? Denna är väl inget under av krutdurk,, :-)
Back to Top
tony8205 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tony8205 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-December-07 at 23:03
Nu är jag ännu mer fundersam.. När det är plusgrader ute så går den som den ska! Då ligger den på ca 0.5-0.6 liter per mil och hackar ingenting.. Och kraft har den så den inte sackar in hela tiden på femman..

Och det är givetvis ingen krutdurk de här.. Men när den går som den ska så ligger jag på ca 110 hela tiden och det orkar den hur lätt som helst... Så det är en kanon bil att pendla 11 mil med varje dag... så länge som den drar lite och går bra..

Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-December-07 at 07:38
Ja det verkat klart vara något med bränsleanriktningen då den är kall att göra då den går så bra varm, och dessa avgasvärden gäller ju bara varm motor,,

Ska dyka ner djupare i dess rephandbok om mer fakta finns om detta,,
Back to Top
tony8205 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tony8205 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-December-07 at 16:16
ok.. Men som sagt.. När det är plusgreder ute så går den bra. När det är typ under 5 minus så hackar den och drar mycket bränsle.
Och allt detta gäller då motorn har samma motortemp och det gäller landsvägskörning båda gånger..

Spelar ingen roll när man startar den.. den starat hur lätt som helst även under 20 minusgrader.. tomgång alltid perfekt..
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26-December-07 at 07:34
Lite knepigt fenomen,,, den har ingen luftförvärmnings spjäll som dom iaf tidigare modellerna hade, alltså ett reglage innan luftburken som kunde ställas in på endera sommar eller vinter läge. Som visserligen inte ska ge sådana skillnader, men som ändå kan spela in.

Dett skulle kunna stämma in då motorn fortfarande hackar efter det att motorn verkligen är varm,, att den inte får förvärmd luft vilket jag har för mig att den äldre modellen hade vissa problem med och som blev klart bättre med luftförvärmingen den då hade.

Back to Top
StigH View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StigH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-January-08 at 09:55
Finns det inte en "värmegrej" i luftrenarburken? Med en slang till gasaren?? På vår -89 finns det iaf (vill jag minnas..)
Det har varit så lite probl med den bilen så jag minns nästan inte hur det ser ut i motorrummet
Back to Top
tony8205 View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tony8205 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-January-08 at 23:06
Det måste jag kolla StigH!
Återkommer när jag kollat!

Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,594 seconds.