Nissan Forum Sverige Homepage
Forum Home Forum Home > Bilmodeller > Sunny
  New Posts New Posts RSS Feed - Avlufta sunny -92
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Avlufta sunny -92

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avlufta sunny -92
    Posted: 18-February-11 at 14:01
Av just bytt insticksvärmaren "calix" gick bara fint. Men tyvärr så dog den efter 6 timmars användning. Så jag misstänker att jag inte fick ut all luft. Men tyvärr så hittar jag inga avluftningsställen på motorn. Det jag gjorde var att fylla upp kylaren tills den blev full. Sedan startade jag motorn i 10 sek. återfyllde ca 3 dl. Tog en provtur för att kolla att tempregleringen funkade. Allt såg bra ut. Men tyvärr så dog värmaren efter 2x 3 timmars användning. Och alla kablar är uppmätta så det är värmaren som har brunnit av. Nu sitter den så dj.. till så nästa montering måste bli fel fri...
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-February-11 at 14:34
Tråkiga erfarenheter men det är inte heller hundra på att värmarelementet var felfritt från början så där bör du iaf fundera på att eventuellt reklammera densamma.

Speciellt som du utförde monteringen och luftning av kylsystemet och även efter säkerligen ett 50 tal sådana värmarmonteringar räcker i regel med att köra motorn varm med full värme och sedan bara att man efterkontrollerar vätskenivå samt att god värme finns inne i bilen.

Och du har dubbelcheckat att verkligen värmarelementet har bruten ledarkrets? Tråkigt annars och vet med att dessa sitter väldigt tajt till och det jobb det medför att återmontera sådan.
Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4wd -04, kawasaki KLR 650 -91 alla etanoldrivna för miljöns skull.
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-February-11 at 15:22
Japp. värme slingan är bruten. Har kollat motståndet i den och i kabeln. Kabel ok, men inte elementet. Jag har beställt en ny, men dom kommer att skicka iväg den trasiga för bedömning. Sp vi får se. Men Är det någon som har en utförlig instruktion hur man avluftar på rätt sätt?
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-February-11 at 15:27
Du kan inte avlufta på annat sätt och likadant gör verkstäderna med. Har själv jobbat drygt 25 år på olika sådana,,, för du kan helt enkelt inte lufta ett kylsystem på annat sätt än det du med gjort.

Så påvisa detta bestämt då du reklamerar värmarelemtet att du faktiskt luftat detta enligt konstens alla regler. Har annars för egen del och i jobbet kanske reklamerat kanske 1 av 20 värmarelement pga av fabrikationsfel.
Micra 1,3 -00, Miata MX5 -91, Seat Alhambra VR6 4wd -04, kawasaki KLR 650 -91 alla etanoldrivna för miljöns skull.
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18-February-11 at 15:29
Tackar för det...Peter.-
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-September-11 at 16:59
Har fått tillbaka pengarna för det första elementet, det visade sig vara fel från fabrik. Men det andra har gått felfritt sen instalation.
Back to Top
Center View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Center Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22-September-11 at 20:22
Härligt, kul med slutrapport!
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-11 at 14:02
Det tåkiga med detta är att den har nu gått sönder igen.
Och den höll halva förra vintern.
Har lagt in en beställning från mekonomen nu, men enligt dom är den svår att få tag på. Gissar att Calix har problem med kvalitén på just denna....
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05-December-11 at 16:35
Det var jobbiga erfarenheter och själv efter egna rätt många värmarinstallationer har som sagt bara något enstaka reklammerats efter kort tid.

Men i vilket fall lär detta även i detta fallet röra sig om fabrikationsfel även om det kostar tid och kanske även pengar att byta värmeelement.

Kanske Defa lyckats bättre till just den modellen med egna micran har det nu suttit en Calix värmare i mer än fyra år nu utan minst problem med denna med flitig användning.
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23-March-12 at 10:18
Peppar peppar, nu har värmaren gått en hel vinter...snart
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24-March-12 at 16:35
Det var ju alltid kul erfarenheter,,,
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-December-12 at 03:13
Och den gick en hel vinter, men i början på denna så la den av IGEN.
Jag har nu tröttnat på att byta insticksvärmare i parti och minut. Så nu får det bli en slangvämare.
Nu till min fråga. Jag har köpt en standard mdell från claix med 16 mm anslutning. Jag funderade på att sätta den på returen från värmepaketet. Är det rätt tänkt. Ser dock att det är väldigt trågt just här.
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-December-12 at 07:57
Normalt monterar man en slangvärmare på den nedre kylarslangen så nära motorn som möjligt.
Där sedan vattnet självcirkulerar runt i motorn.

Kan fungera fungera med som du är inne på men då blir det värre med självcirkulationen. Så brukar man installera bränsledrivna värmare men har då egen vattenpump.
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10-December-12 at 19:19
Ok, men är det inte nån termostat som förhindrar cirkulationen om man sätter den på kylarkresen?
Och slangen från kylaren är 30 mm. och jag har 16 på värmaren. Så det blir nog att förskaffa sog en värmare med större anslutning.
Back to Top
Peter H View Drop Down
Senior Member
Senior Member

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-December-12 at 07:57
Nej det är just det som är påängen att sätta den just där för bästa cirkulationen.

Där sedan det varma vattnet börjar självcirkulera obehindrat av termostaten. Har med säkerligen monterat iaf ett 50 tal slangvärmare på olika bilar med denna placering.

Det var väl klen dimmension du hade på den värmaren där annars dessa värmare mer håller dessa 30 mm.
Förmodar att det inte kommer fungera vidare bra med att montera en slangvärmare på någon av värmeelementets slangar. Iaf inte utan att komplettera med en extern vattenpump.

Edit: Hur använde du dom tidigare insticksvärmarna. Du hade väl dom inte ständigt inkopplade?
Detta tål dessa normalt inte utan med en eller två timmars användning brukar hålla liv i dessa. Har sällan heller råkat ut för defekta sådana.

Edited by Peter H - 11-December-12 at 07:59
Back to Top
Maxi View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Maxi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11-December-12 at 09:40
Då ska jag förskaffa mig en slanvärmare med större dimension.
Jag var väldigt försiktig med min insticksvämare. Detta främst för att jag vet hur känslig den är. Jag har inte kört igång den på varm motor nån gång. Men den har gått upp till 4 timmar i sträck på kall motor.
Vilket jag tycker den ska klara. Och hur jag har avluftat dessa kan man se högre upp i denna tråd.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,234 seconds.